Followers :)

Jun 30, 2011

Pabila Caon Balik Rivercorn [Part 5]

Assalamualaikum n Salam 1 Malaysia buat semua..

Dh berapa ary dh aku xupdate story kt blog aku nie..Bukannya apa..Bz sikit..Event full..I`m Fullly Booked by my friend..haha..xdela..graw jew..Memang bz sikit kebelakangan nie..So untuk kali nie aku akan update beberapa event yg aku wt sekaligus dalam story Pabila Caon Balik Rivercorn Part 5 nie..Layan nohh.!!

25hb Jun,ary Sabtu yg lepas..Aku follow family aku balik kampung sebelah abah aku..Balik la nk melawat nenek aku sebab dh 6 bulan aku xjengok dy sepanjang perantauan aku selama 6 culan di Sabah..huhu..n Alhamdulillah,aku tengok nenek aku sihat jew..Korang nk tawu x??Kt kampung aku yg nie,ada pokok2 buah taw..hehehe..Betol2 belakang umah nenek aku,.Kebetulan plak sekarang nie musim buah-buahan..Apa lagi,sambil menyelam minum air la..hehe..Balik jengok nenek aku,sambil tu aku tapau la buah ckit..hehe..Tapi sayangnya musim buah baru jew nk mula..Aku juz dapat tapau buah manggis jew sebab buah manggis jew yg masak dulu..xpela..its ok..hehe
Nampak x pokok2 buah tu??hehe
Nahh.!!Buah manggis untuk korg..haaha


Nie la sawah padi kt kg aku..Dulu aku suka pancing ikan n mandi kt sawah nie..haha..Kenangan woo.!!
 
26hb Jun iaitu ary Ahad yg lalu..Aku bercadang nk g Alor Star..but plan terpaksa di batalkan atas sebab2 tertentu..huhu..Then tba2,da mmbew aku ajak g Taman Jubli,satu-satunya taman rekreasi yg ada kt SP nie..Dorang ada wt picnic kecil-kecilan(mcm mna kecil-kecilan tu)..haha..Picnic kt tepi kolam ikan sambil makan2 buah yg dorang bawa..Kecil-kecilan la kan??hehex
Spoil self-capture picture..Tu pasal la muka aku nmpk sebelah jew..haha

We all..hehe ^_^
Then petang ary yg sama,dorang ajak aku g Pantai Merdeka..Nk g mandy2 n rest2 la..haha..Alang2 plan aku nk g Alor Star dh cancel,so aku pown join la dorang..Dh lama xmandy pantai..haha..Abis keras rambut aku nie haa...hahaha..Xpew2..Rambut xpenting,yg penting kenangan..hehe
Kami berenam,termasuk jurukamera..Maap yew jurukamera,adat la anda sebagai jurukamera..haha :p
Haa..Now sampai ke kemuncaknya..Story aku yg paling excited aku nk cita kt korang..hoho..28hb Jun iaitu ary Selasa lalu..Aku request dengan mak aku yg aku nk masak dodol..hehe..Korang konpom ingat aku xreti nk masak kn??haaa..Dont jugde a book by its cover kata orang puteh..haha..So aku pown memulakan la misi aku..Sebelah paginya aku kait kelapa atau orang Kedah panggil nyiur..haha..Nie da pic sikit nk kasi korang tengok..
Nahh.!!sampai bersilat aku..Serangan buah nyiur dari pelbagai arah..haha
Sambil menyelam minum air..Bagus pepatah nie,banyak kegunaannya..hehe...Alang2 dh kait kelapa..So aku kait sekali la kelapa muda..Fresh..!!!!Segar lagi tu..Sedap sungguh rasanya..haha..Nyum3.!!! ^_^
Jangan terliur yew..hoho
Kt bawah nie pic suma kelapa yg aku kait..hehe..Banyak x??Bukannya semua nk gunakan untuk wt dodol..Tapi bekalan untuk mak aku guna masa akan datang laa..hehe
Opss..Alamak,ada pic sexy abah aku lak..haha..Maap nohh..
Setelah kelap ciap di kupas..20 biji semuanya aku kupas sebab nk guna wt dodol..Baru la sedap dodol..heee..Tengah ary tu aku p beli barang2 la nk wt dodol..N pabila petang menjelang..Proses memasak dodol pow bermula..hehe..Aku masak banyak sebab bukan senang nk masak dodol nie..Kalau masak sikit jew...Alahaii..Xberbaloi la dengan penat mengacau n mengayuh dodol tu..hehe..Selepas semua bahan2 diadun,aku pown mula la memasak..Pkul 6 petang aku start memasak dodol n pukul 10.16 malam baru ciap..HAa..!!Korang mesti terkesima sebentar kn??haha..Susah woo nk masak dodol nie..4jam aku berada kt situ mengacau n mengayuh dodol kt dalam Belanga tu..Xbole stop mengacau sebab nnty hangit ..Aku selang seli jugak la mengacau dengan mak n adik perempuan aku..hehe
Hehe..Memarut kelapa yg aku ciap kupas td..Banyak woo..20 biji tu..hehex

Sedihnya aku nengok..Anak sape la nie..hahaha..Bowink kowt mengacau dodol kalau xda hiburan..hihi
Setelah 4 jam aku bertungkus-lumus menyiapkan dodol nie..Akhirnya ciap jugak..haha..Korang nk tawu kenapa aku beria2 cgt nk masak dodol nie..Aku nk bawa g Sabah..Untuk kawan2 aku kt sana..Nak kasi dorang rasa penangan dodol buatan aku..hehex ^_^
Selalunya dodol nie orang wt masa Raya,tapi xraya g aku dh wt dh..hehex..Aku memang spesies pelik2 ckit..hoho..
Ok la..rasanya sampai sini jew celoteh aku untuk kali nie..Aku nk abiskan saat terakhir aku kt SP nie..Ecok aku nk terbang dh..huhu..Sekejap jew rsanya masa berlalu..Tapi xpela..Nantykan part ke-6 dari aku k..Maybe Part ke-6 adalah part yg terakhir bagi story Pabila Caon Balik Rivercorn nie..Aku harap korang enjoy story2 yg aku pernah publish kt blog aku nie k..hehe
Sekian sahaja dari aku...Adios ^_^'v

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...